Najstarsze opactwo cysterskie w Polsce Sanktuarium bł. Wincentego Kadłubka

Kontemplacja Słowa zapisanego Boskim Światłem w Ikonach Zbawienia to temat książki, do lektury której serdecznie zapraszamy! Jest to wspólne dzieło Nadii Miazhevich – białoruskiej ikonopisarki oraz o. dra Jana Strumiłowskiego, przeora naszego opactwa.

„Ikona” znaczy po prostu „obraz” lub „wizerunek”. W kontekście biblijnym słowo ikona nabiera nieco głębszego znaczenia. Z kart Starego Testamentu możemy się dowiedzieć, że człowiek jest obrazem (ikoną) Boga. Nieco dalej Pismo mówi, że nikomu nie wolno uczynić wizerunku Boga, co więcej, nie wolno nawet uczynić wizerunku człowieka, a nawet żadnej istoty żyjącej. Zatem wydaje się, że obraz Boga jest czymś zarezerwowanym tylko dla Najwyższego Artysty, którym jest Bóg.

Niektórzy teologowie twierdzą jednak, że człowiekowi nie wolno było za czasów Starego Przymierza wykonywać wizerunków ani Boga ani człowieka, gdyż ten uczyniony przez Stwórcę obraz, którym jest człowiek, uległ deformacji na skutek grzechu. Człowiek w takiej sytuacji byłby zdolny zaledwie do wykonania karykatury Boga. Wizerunek zatem sam w sobie domagał się zbawienia.

ikony zbawienia-1

„Zbawienie” ikony, którą jest człowiek dokonało się w Chrystusie. Zbawiciel sam w sobie dokonuje odnowienia stworzonej przez Boga ikony. On sam jest najpiękniejszym obrazem Boga. Nowy Testament wprost nazywa Jezusa Obrazem (ikoną) Boga niewidzialnego. Od czasów Chrystusa obraz którym jest człowiek został odnowiony, odrestaurowany.

Chrystus jest zatem pierwszym i najdoskonalszym Obrazem. Jest obrazem nie tylko odkupionym i zbawionym, ale też zbawiającym. Każdy moment jego życia jest aktem zbawienia, aktem przywrócenia porządku, harmonii i pierwotnego, boskiego piękna. Od czasów wcielenia istnieje zatem taki Obraz, który jest doskonałym podobieństwem Stwórcy i jest jednocześnie Obrazem zbawiającym. Mamy więc „Ikonę zbawienia” którą jest Chrystus.

Od momentu pojawienia się na Ziemi żywej „Ikony Zbawienia”, możliwe jest wykonywanie przez człowieka wizerunków Boga-człowieka, gdyż już wiemy jak ten doskonały obraz ma wyglądać, bo Bóg nam się objawił. Ikony, które są wizerunkami Chrystusa, mogą być wykonywane, gdyż jaśnieje w nich blask Pierwowzoru – Najdoskonalszej Ikony niewidzialnego Boga. Ikony przedstawiające sceny z Jego życia jaśnieją blaskiem Jego Ewangelii, w której najjaśniejszym akcentem jest Jego obecność. Ikony świętych natomiast są realizacją Jego Ewangelii w życiu ludzi oraz urzeczywistnieniem Jego obecności w ludzkim ciele. Od czasów Chrystusa istnieje zatem nie tylko Najwyższa „Ikona zbawienia”, ale istnieją też wykonywane przez ludzi, ikony zbawienia – to znaczy wizerunki, które uobecniają Jego Piękno i Jego misterium. Ikony zbawienia przybliżają jedyne zbawienie Jezusa, gdyż jaśnieją Jego światłością.

ikony zbawienia 2

Ewangelia według św. Jana o ukazaniu tej pełnej Boskiego Światła Ikony, którą jest Wcielony Boży Syn mówi „Słowo stało się ciałem”. Chrystus będąc doskonałym Obrazem Ojca jest jednocześnie Jego Słowem. A Słowo domaga się usłyszenia, odczytania i zrozumienia. Ikony zbawienia, jaśniejąc światłem Boskiej Prawdy, są jednocześnie Słowem Dobrej Nowiny. Ikona jest obrazem-słowem domagającym się kontemplacji.

Jak jednak ikonę zrozumieć? W jaki sposób wejść w jej narrację i logikę? W jaki sposób, poza barwnymi wizerunkami dostrzec to Boskie, nadsubstancjalne Światło? W jaki sposób usłyszeć w tym Świetle brzmienie Przedwiecznego Słowa?

Książka, którą prezentujemy i polecamy uczy właśnie kontemplacji Słowa zapisanego Boskim Światłem w Ikonach Zbawienia.

ikony-zbawienia xxx

Przeczytaj fragment I

Przeczytaj fragment II


Książka jest do nabycia w księgarni interenetowej Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów
oraz w sklepiku klasztornym.

 

Adres korespondencyjny:

Archiopactwo Ojców Cystersów ul. Klasztorna 20
28-300 Jędrzejów
woj. świętokrzyskie

Zobacz nas na mapie

 logo vincentianum